Popularność Smart Home w Polsce stale rośnie: w 2019 roku zdecydowała się na nie już co trzecia osoba budująca dom. Sprawdzamy, jakie rozwiązania do inteligentnego domu są najpopularniejsze w świetle raportu Oferteo.pl.
Wyniki tegorocznego badania serwisu Oferteo.pl obrazują stały wzrost popularności rozwiązań smart home wśród Polaków.
W 2018 roku na wdrożenie ich we własnym nowo budowanym domu zdecydowało się 23% badanych, natomiast w ubiegłym roku wybrał je już co trzeci inwestor. Z drugiej strony prawie co piąty (18%) budujący dom zadeklarował, że tego typu technologie w ogóle nie są mu znane.
Połowa ankietowanych nie zdecydowała się na zastosowanie smart home w swoim nowo budowanym domu, chociaż znała tę technologię.
Smart Home – co jest największym problemem?
Jakie są przyczyny tego, że aż połowa badanych nie zdecydowała się na instalację urządzeń smart home w swoim domu, mimo iż były jej one znane? Z badań Oferteo.pl wynika, że głównym czynnikiem, który zniechęca inwestorów do wdrożenia takich rozwiązań jest ich cena.
Aż 36% Polaków przyznało, że to koszty nowoczesnej technologii wpłynęły na decyzję o rezygnacji z nich. 34% nie zauważyło potrzeby, żeby zainwestować w smart home, a 21% miało wrażenie, że ich wiedza na temat technologii jest niewystarczająca.
Na jakie urządzenia decydujemy się najczęściej?
Polscy zwolennicy rozwiązań inteligentnego domu w 2019 roku najczęściej instalowali inteligentne alarmy (13% zapytań) oraz sterowanie ogrzewaniem (11%). Na kolejnych miejscach znalazły się czujniki (CO, dymu, ruchu), systemy oświetlenia i kamery monitoringu (10%,10%, i 9%).
Widać zatem, że największą popularnością wśród Polaków cieszą się urządzenia podnoszące bezpieczeństwo nieruchomości, które chronią zarówno przed włamaniem jak i np. zatruciem bądź pożarem.
Rozwiązania wpływające na podniesienie komfortu oraz dostarczenie rozrywki (jak np. klimatyzatory, systemy audio i zraszacze ogrodowe) znalazły się na dalszych miejscach w zestawieniu.
Które systemy są najpopularniejsze?
Pewna część spośród osób korzystających na co dzień z urządzeń smart home w swoich domach nie jest do końca świadoma, jakiego konkretnie systemu używa:
- 30% korzysta z pojedynczych, niescentralizowanych urządzeń;
- 25% Apple HomeKit;
- 15 % Google Home;
- 13% nie zna marki użytkowanego systemu;
- 9% Samsung SmartThings;
- 8% Fibaro.
Metodologia badania
Przedstawione w „Raporcie o budowie domów w Polsce” dane pochodzą z analizy 660 zapytań ofertowych złożonych w 2019 roku w serwisie Oferteo.pl przez osoby poszukujące towarów i usług związanych z budową domów.
Ceny w sklepach
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.