>
Kategorie: Newsy

Rynek AGD w 2018 roku: rośnie popyt, rośnie wydajność. Co napędza sprzedaż AGD?

Koniec roku to tradycyjny czas podsumowań: na razie przyjrzyjmy się sytuacji na rynku AGD w pierwszym półroczu, z którego dane spłynęły już w całości dzięki badaniom GfK. Sprawdźmy więc, czego pragnęli konsumenci, a co nie przypadło im do gustu.

Rynek małego AGD

Firma GfK od ponad 80 lat prowadzi analizy rynkowe: zatrudnia ponad 13 tys. ekspertów, dostarczając analizy na potrzeby ponad 100 krajów. Z analizy GfK wynika, że popyt na małe AGD ciągle wzrasta: na podstawie danych z pierwszego półrocza analitycy twierdzą, że cały rok w tej branży zamknie się wzrostem aż o 8 do 9% w porównaniu do roku poprzedniego.

Najbardziej napędza ten segment rozwój sprzedaży bezprzewodowych odkurzaczy pionowych (aż o 51% w stosunku do analogicznego, pierwszego półrocza 2017 roku), wzrost powyżej 25% odnotowują też roboty odkurzające i blendery. W Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii dodatkowo dużą popularnością cieszą się odkurzacze wielozadaniowe – do czyszczenia na sucho i na mokro. Wzrost w skali globalnej odnotowały również suszarki do włosów (19% w stosunku do ubiegłego roku). Rejony azjatyckie napędzają sprzedaż oczyszczaczy powietrza: ponad połowa wzrostu sprzedaży na świecie w tej dziedzinie to właśnie rynki azjatyckie i Chiny.

Na odrębny akapit zasługuje rozwój AGD z segmentu SMART – wartość tego segmentu w pierwszej połowie 2018 roku to aż 1,2 mld euro.

Rynek dużego AGD

Podobnie jak w segmencie małego AGD, także i tu odnotowano wzrost sprzedaży w skali globalnej, wynoszący 3,5 %, co według prognoz w skali roku przełoży się na około 2,2 %. Sprzedaż na takim poziomie wygenerowały przede wszystkim rynki azjatyckie, Ameryka Łacińska i Rosja.

Analiza zbytu wykazała, że wśród produktów dużego AGD istnieje tendencja do zwiększania wydajności urządzeń, co przekłada się w praktyce na stosowanie mocniejszych, a zarazem oszczędniejszych silników, większych pojemności roboczych i wymiarów lodówek, pralek, piekarników czy zmywarek.

Jak zauważył portal Wirtualne Media, tendencja do maksymalizacji AGD jest widoczna choćby w fakcie, że segment pralek o ładowności 9 kg i większej zajmuje już 15% rynku. Dodatkowo wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa wzrasta sprzedaż produktów premium: już ponad 20% zakupów dużego AGD dokonywana jest właśnie w tym segmencie.

Co napędza sprzedaż AGD?

  • Kraje rozwijające się, które kupują coraz więcej i lepszej jakości produktów;
  • Rozwój technologii inteligentnych, które przyciągają klientów;
  • Coraz większe zapotrzebowanie na produkty premium;
  • Oczekiwania na maksymalizację wydajności urządzeń.

Choć w niektórych krajach (jak choćby Niemcy) towary AGD sprzedają się w ostatniej dekadzie nieco wolniej, to wraz ze wzrostem państw rozwijających się rośnie także ich siła nabywcza i zainteresowanie nowoczesnymi produktami wysokiej jakości.

Paradoksalnie okazuje się, że to kraje powszechnie traktowane jako uboższe i dopiero dochodzące do stabilizacji politycznej i finansowej, są motorami napędowymi światowej gospodarki.

Grzegorz Szczypa

Najnowsze artykuły

Jak bezpiecznie robić zakupy online podczas Black Friday 2024?

Black Week w Polsce to czas wyjątkowych promocji i rabatów, które przyciągają zarówno w sklepach…

5 godzin temu

Roborock Q8 Max za 959 zł tylko dziś o 19:00 dla posiadaczy pakietu Allegro Smart!

Oficjalny sklep Allegro wrzuci dziś o 19:00 sporą ilość robota Roborock Q8 Max w genialnej…

14 godzin temu

Weekendowe rabaty do -50% w sklepie internetowym Lidla (m.in. Philips i Parkside)

Przez cały długi weekend, czyli od 8 do 11 listopada jest okazja kupić taniej sporo…

16 godzin temu

Thermomix Rudolf, czyli śnieżna wersja TM6 już dostępna z prezentami i ratami 0%

Do sprzedaży trafiła limitowana edycja słynnego termorobota Thermomix TM6. W Niemczech nazwano ją Special Edition…

1 dzień temu

Philips daje zapasową baterię w prezencie do odkurzaczy Aqua

Od 4 listopada do końca grudnia trwa akcja, dzięki której dostaniesz zapasowy akumulator do odkurzacza…

2 dni temu

Promocja widmo: LG oferuje 5 lat gwarancji na sprzęt, którego… nie kupisz w Polsce

LG ma sporo udanych promocji za pasem, ale ta im zdecydowanie nie wyszła. Kupując LG…

2 dni temu