Koniec roku to tradycyjny czas podsumowań: na razie przyjrzyjmy się sytuacji na rynku AGD w pierwszym półroczu, z którego dane spłynęły już w całości dzięki badaniom GfK. Sprawdźmy więc, czego pragnęli konsumenci, a co nie przypadło im do gustu.
Rynek małego AGD
Firma GfK od ponad 80 lat prowadzi analizy rynkowe: zatrudnia ponad 13 tys. ekspertów, dostarczając analizy na potrzeby ponad 100 krajów. Z analizy GfK wynika, że popyt na małe AGD ciągle wzrasta: na podstawie danych z pierwszego półrocza analitycy twierdzą, że cały rok w tej branży zamknie się wzrostem aż o 8 do 9% w porównaniu do roku poprzedniego.
Najbardziej napędza ten segment rozwój sprzedaży bezprzewodowych odkurzaczy pionowych (aż o 51% w stosunku do analogicznego, pierwszego półrocza 2017 roku), wzrost powyżej 25% odnotowują też roboty odkurzające i blendery. W Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii dodatkowo dużą popularnością cieszą się odkurzacze wielozadaniowe – do czyszczenia na sucho i na mokro. Wzrost w skali globalnej odnotowały również suszarki do włosów (19% w stosunku do ubiegłego roku). Rejony azjatyckie napędzają sprzedaż oczyszczaczy powietrza: ponad połowa wzrostu sprzedaży na świecie w tej dziedzinie to właśnie rynki azjatyckie i Chiny.
Na odrębny akapit zasługuje rozwój AGD z segmentu SMART – wartość tego segmentu w pierwszej połowie 2018 roku to aż 1,2 mld euro.
Rynek dużego AGD
Podobnie jak w segmencie małego AGD, także i tu odnotowano wzrost sprzedaży w skali globalnej, wynoszący 3,5 %, co według prognoz w skali roku przełoży się na około 2,2 %. Sprzedaż na takim poziomie wygenerowały przede wszystkim rynki azjatyckie, Ameryka Łacińska i Rosja.
Analiza zbytu wykazała, że wśród produktów dużego AGD istnieje tendencja do zwiększania wydajności urządzeń, co przekłada się w praktyce na stosowanie mocniejszych, a zarazem oszczędniejszych silników, większych pojemności roboczych i wymiarów lodówek, pralek, piekarników czy zmywarek.
Jak zauważył portal Wirtualne Media, tendencja do maksymalizacji AGD jest widoczna choćby w fakcie, że segment pralek o ładowności 9 kg i większej zajmuje już 15% rynku. Dodatkowo wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa wzrasta sprzedaż produktów premium: już ponad 20% zakupów dużego AGD dokonywana jest właśnie w tym segmencie.
Co napędza sprzedaż AGD?
- Kraje rozwijające się, które kupują coraz więcej i lepszej jakości produktów;
- Rozwój technologii inteligentnych, które przyciągają klientów;
- Coraz większe zapotrzebowanie na produkty premium;
- Oczekiwania na maksymalizację wydajności urządzeń.
Choć w niektórych krajach (jak choćby Niemcy) towary AGD sprzedają się w ostatniej dekadzie nieco wolniej, to wraz ze wzrostem państw rozwijających się rośnie także ich siła nabywcza i zainteresowanie nowoczesnymi produktami wysokiej jakości.
Paradoksalnie okazuje się, że to kraje powszechnie traktowane jako uboższe i dopiero dochodzące do stabilizacji politycznej i finansowej, są motorami napędowymi światowej gospodarki.
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.