Kupno dobrego sprzętu AGD to niełatwa sprawa. Czasami zdarza się, że mamy pecha i wymarzona lodówka, pralka czy nawet czajnik elektryczny okazują się wadliwe. Co wtedy robić? Poniżej znajdziecie kilka podstawowych informacji o reklamacjach sprzętu AGD.
Każdy z nas robi zakupy spożywcze. Okazuje się, że trzymając się dobrego planu, możemy oszczędzić na zakupach miesięcznie całkiem spore sumy. Jeżeli chcecie wiedzieć jak to zrobić, sprawdźcie nasz maniaKalny poradnik. Z drugiej strony, na urządzeniach AGD, które będą nam służyły każdego dnia, nie warto oszczędzać. Produkty tanie to często produkty wątpliwe jakościowo, które są w stanie popsuć się zdecydowanie za szybko. Jeżeli nie mamy wystarczających środków, możemy wziąć sprzęt na raty. Trzeba jednak pamiętać, że my – konsumenci – dysponujemy jedną potężną bronią skierowaną przeciwko wadliwym sprzętom. Nazywa się ona reklamacja.
Spis treści
Po co komu gwarancja?
Kupując sprzęt AGD w polskim sklepie, jesteście pod prawdziwym parasolem ochronnym. Praktycznie każdy nowy produkt jest objęty kilku- lub kilkunastomiesięczną gwarancją, która ma świadczyć o jego bezawaryjności. Główną odpowiedzialność za wadliwy towar przez 2 lata od momentu zakupu ponosi jego sprzedawca. Odpowiedzialnością może zostać obarczony producent danego urządzenia, o ile ma ono wystawioną i podbitą gwarancję. Jeżeli zauważymy, że zakupiony sprzęt jest wadliwy, to od nas zależy, jaką ścieżkę reklamacji obierzemy. Możemy udać się albo do sprzedawcy (sklepu stacjonarnego, sklepu internetowego, elektromarketu), albo do producenta. Sytuacje, w których obsługa sklepu odsyła nas z wadliwym sprzętem do producenta są niedopuszczalne. Nie dajcie się spławić! Prawo reklamacji obowiązuje wszystkich kupujących, także w przypadku zakupów przez Internet.
Czy zawsze możemy reklamować sprzęt?
Często słowo „gwarancja” jest używane jako chwyt reklamowy. Niektóre sklepy w sposób ogólny podchodzą do tego zagadnienia i nie precyzują, które elementy urządzenia są objęte gwarancją, a które nie. Warto dopytać sprzedawcę o szczegóły, bo w praktyce może okazać się, że najczęściej psujące się elementy danego urządzenia, są wykluczone z ochrony gwarancyjnej. Pamiętajcie, że każdy towar niezgodny z umową można reklamować. Sprzedawca musi się ustosunkować do niej w ciągu 14 dni. W większości przypadków, sprzedawca sprzętu jest zobowiązany wymienić lub naprawić uszkodzony sprzęt. Zażądać zwrotu gotówki możecie tylko wtedy, gdy sprzęt AGD wykazuje wady istotne i z jakichś powodów nie można go naprawić. Jeżeli dane urządzenie przeszło trzy próby naprawy, a nadal niewłaściwie działa, macie prawo żądać zwrotu całej kwoty. Co ciekawe, nawet nieuznana reklamacja nie musi oznaczać porażki. Zawsze można poprosić o pomoc miejskiego rzecznika konsumentów.
Kiedy mamy prawo do reklamacji?
Każdy z nas ma prawo do reklamacji towaru niezgodnego z umową. Oznacza to, że ze sklepu zawsze powinniśmy otrzymać sprzęt nieużywany, w pełni sprawny i oryginalnie zapakowany (wyjątek stanowią urządzenia poekspozycyjne oraz tzw. refurbished). W praktyce oznacza to zaistnienie jednego z czterech różnych scenariuszów:
- Towar jest wadliwy. Ważne jest, by przyczyna wady pochodziła od producenta, a nie była konsekwencją niewłaściwego użytkowania produktu. Reklamacji podlega pralka, która przecieka z powodu źle zamontowanej uszczelki, a nie podlega kuchenka mikrofalowa, w której próbowaliśmy ładować smartfona.
- Towar nie wykonuje zadań, do których został stworzony. Przykłady można tu mnożyć – pralka wyłącza się w trakcie trwającego programu, czajnik nie dogotowuje wody, odkurzacz źle zbiera zanieczyszczenia.
- Towar jest niezgodny z obietnicami publicznie składanymi przez producenta lub sprzedawcę, np. „cichy” odkurzacz pracuje głośno, czajnik gotuje wodę w 5 minut, a nie w 2 czy maszynka do golenia z funkcją samoostrzenia, stępiona po kilku goleniach.
- Towar został źle zamontowany przez serwisanta sprzedawcy albo przez inną osobę (włączając nas samych), która robiła to według oficjalnej instrukcji otrzymanej przy sprzedaży (albo w Internecie na oficjalnej stronie producenta).
Jeżeli przytrafiła Wam się jedna z powyższych sytuacji, macie pełne prawo reklamować sprzęt AGD.
Kiedy reklamacja przestaje obowiązywać?
Prawo do reklamacji obowiązuje każdego konsumenta, ale istnieją sytuacje, w których można je stracić. Nie możemy powołać się na niezgodność towaru z umową, gdy w momencie jej zawarcia wiedzieliśmy o defekcie lub powinniśmy o nim wiedzieć. Przykładem może być sprzęt AGD powystawowy, sprzedany nam po obniżonej cenie, ale zawierający wyraźne ślady ekspozycji, czyli rysy, przetarcia czy wgniecenia. Reklamacja nie zostanie uwzględniona, gdy zostanie zgłoszona później niż 2 lata od momentu zakupu sprzętu. Jest to bardzo logiczne, bo zabezpiecza sprzedawców i producentów AGD przed napływem nieuczciwych reklamacji, które mają na celu wymianę zużytego eksploatacją sprzętu na nowy. Pamiętajcie, że zauważony defekt sprzętu należy zgłosić najpóźniej 2 miesiące od dnia, w którym go zauważyliśmy.
Co może zrobić sprzedawca?
W przypadku reklamowania wadliwego urządzenia AGD możemy wymagać podjęcia od sprzedawcy jednego z dwóch różnych kroków: naprawy towaru lub wymiany sprzętu na nowy (identyczny i wolny od usterek). Trzeba pamiętać, że w przypadku uwzględnienia reklamacji, to sprzedawca ponosi wszelkie koszty związane z wymianą produktu, np. transport lodówki. Pamiętajcie, że to Wy formułujecie konkretne żądanie, sprzedawca może jednak stwierdzić, że wymiana towaru na nowy jest zbyt kosztowna i będzie bardziej mu się opłacało tylko wymienić wadliwy element sprzętu. Trudno oczekiwać, by z powodu dziurawej uszczelki sprzedawca wymieniał nam całą zmywarkę, itd.
Pamiętajcie, że zazwyczaj nie możecie domagać się zwrotu gotówki w ramach reklamacji. Ta jest możliwa tylko w poniższych sytuacjach:
- Klasyczna naprawa lub wymiana sprzętu na nowy są niemożliwe z różnych powodów, np. wycofanie produktu ze sprzedaży albo wada istotna, która umożliwia naprawę urządzenia.
- Naprawa albo wymiana urządzeniu naraziłyby klienta na zbyt duże niedogodności. Pod to tak naprawdę może zostać podciągnięte wszystko, choćby upały skutkujące koniecznością posiadania lodówki, która akurat jest w naprawie.
- Naprawa lub wymiana towaru przeciągają się, a sprzedawca przekroczył przysługujące mu terminy.
Podsumowanie
Reklamacja to dokument, który tworzymy samodzielnie. Dlatego bardzo ważne jest, by znalazły się w nim wszystkie podstawowe informacje: data zakupu towaru, data zgłoszenia, opisanie towaru, który jest niezgodny z umową, data zauważenia defektu oraz określenie tych wad. Warto zaznaczyć także, którą z opcji uwzględnienia reklamacji preferujemy: nieodpłatną naprawę czy wymianę sprzętu na nowy.
Pamiętajcie, że reklamować możecie każde urządzenie AGD, które jest wadliwe. Także takie, które zostało nabyte w ramach okresowej promocji lub wyprzedaży. Jakiekolwiek obniżenie ceny sprzętu nie wpływa na możliwość dokonywania reklamacji, chyba że sprzedawca zaznaczy, że dany produkt jest tańszy, bo np. ma drobne rysy (towar poekspozycyjny). Reklamować nie możemy natomiast wad urządzeń, które były znane w momencie zawierania umowy.
Wszyscy zainteresowani prawnymi aspektami reklamacji powinni zainteresować się Ustawą o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca 2002 roku (DzU z 2002 r. Nr 141, poz. 1176).
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Witam . Mam pytanie kupowaliśmy pralkę Whirlpool. Od początku prała jak chciała ile chciała . Wogole nie wiruje na tzw krótszych programach. Usłyszeliśmy od serwisanta że to jest wrażliwa pralka i że musimy jej wyważać pranie bo może nam nie wirować. Po prostu ze złości bym ugryzła . Jeśli mam ochotę wyprać trzy koszulki to mam takie prawo a nie że pralka mi tego nie wywiruje bo nie chce . Śmiech na sali . Jak teraz dalej postąpić bo dla mnie sprzęt do oddania ona ma pracować i wirować czy to będzie sweter czy ciężka kurtka czy lekkie apaszki
Problem z odwirowaniem to znana cecha sporej części oferty rynkowej większości producentów. Miałem bliźniaczego Hotpointa (jeden koncern) i też tak miał – po prostu nie jest wstanie odwirować super małego wsadu w ramach programu, ale po nim można było uruchomić osobne odwirowanie i to działało.
Czy „skaczącą” podczas wirowania pralkę można reklamować? Wypoziomowana, mata antywibracyjny nie pomogła.
Można próbować, najlepiej z rękojmi bezpośrednio u sprzedawcy.
Mam zapytanie lodówka zepsuta i wymiana na ta sama lub zwrot pieniędzy w sklepie Media Markt. Czy konsument musi dostarczyć zepsuty towar do sklepu na swój koszt
Kupiłam czajnik elektryczny w Niemczech niestety uszkodził się mam paragon czy tylko w Niemczech mogę zglosic reklamacje
Jak zachować się w sytuacji ,gdy usterka lodówki zgłoszona została do producenta „Amica” zgodnie z kartą gwarancyjną.Serwisant odwiedzał lodówkę kilkakrotnie na każde wezwanie po czym przysłał pismo,że reklamacja jest zakończona ponieważ wszystko jest w porządku w/g parametrów.Jest to lodówka bez szronowa. Aktualnie lodówka t.j.zamrażalnik jest zaszroniony w środku produkty zaśnieżone.Śnieg w okół drzwi zamrażarki i w zamrażarce. Zgłosiłam ponownie. Co robić?
A, czy trzecia naprawa zmywarki kwalifikuje się do zwrotu gotówki za sprzęt? Mamy zmywarkę z 5cio letnia gwarancją i co roku jest naprawiana .
Ok. Dziękuję.
A czy złamany uchwyt drzwiczek do chłodziarki w lodówce??? A jako że uchwyt nie jest wymienną częścią trzeba zakupić drzwiczki całe,które kosztuje połowę co lodówka czyli 300 zł.
Jeżeli uchwyt nie był uszkodzony przed rozpoczęciem użytkowania, to raczej nie przejdzie. Można próbować, ale sklep pewnie odrzuci reklamację z adnotacją, że „niewłaściwe korzystanie z urządzenia”.
Bardzo ciekawy i rzetelny artykuł. Właśnie remontuję mieszkanie i planuję zakup kilku różnych sprzętów AGD i już wiem na co zwracać uwagę. Dzięki!