Za łyk zimnego napoju człowiek często oddałby wiele. Nie jest to sytuacja właściwa tylko dla okresu letniego – przecież po jesiennym spacerze, lepieniu bałwana w grudniu czy styczniowej wizycie na siłowni pojawia się podobne pragnienie. Często bywa jednak tak, że napoje dostępne w sklepie czy w domu są ciepłe, a ich schładzanie zazwyczaj trwa dość długo. Możliwe, iż niedługo ten problem zostanie wyeliminowany – wszystko za sprawą wynalazku o nazwie V-Tex.
Wspomniane we wstępie urządzenie zostało opracowane przez brytyjską firmę Enviro-Cool. Sam proces wykorzystany w sprzęcie jest jeszcze częściowo utrzymywany w tajemnicy, ponieważ firmie zależy na opatentowaniu technologii. Podejrzewam jednak, że dla większości Czytelników, a potem klientów jest to sprawa drugorzędna – ważniejszy jest efekt działania produktu. A ten robi wrażenie: temperatura płynu w puszce 330 ml jest schładzana z 32 do 5 stopni C w zaledwie 42 sekundy. W przypadku puszki półlitrowej będzie to 50 sekund. Robi wrażenie.
Czy urządzenie można stosować jodynie do schładzania napojów w puszkach? Zdecydowanie nie – ponoć świetnie sprawdzi się także w przypadku np. szklanych butelek. Cały proces zostanie jednak wydłużony do kilku minut. To nadal świetny rezultat. Przecież schładzanie produktu w zamrażarce czy lodówce najczęściej trwa kilkadziesiąt minut, czasem nawet kilka godzin. Można oczywiście dodać do napoju kilka kostek lodu, ale ten nie jest zawsze pod ręką, a czasem jego użycie po prostu nie wchodzi w grę.
Warto podkreślić, że, wedle zapewnień producenta, technologia wykorzystana w sprzęcie V-Tex nie wpływa na smak schładzanej cieczy oraz na jej właściwości. Efektem ubocznym nie będzie zatem np. wygazowanie produktu. To ważne, ponieważ napoje gazowane stanowią dzisiaj sporą część wszystkich spożywanych płynów. Czy prezentowany produkt można uznać za coś więcej niż tylko ciekawostkę (media określają już ten sprzęt mianem przeciwieństwa kuchenki mikrofalowej – wynika to oczywiście z szybkości działania)? Zdecydowanie tak.
Firma Enviro-Cool zamierza dostarczyć na rynek swój produkt zarówno w wersji przeznaczonej dla sklepów, jak i model do użytku domowego. Podejrzewam, że to drugie urządzenie będzie się cieszyło umiarkowaną popularnością. Chociaż sprzęt daje spore możliwości, to wymaga jednak inwestycji (zapewne sporej) i zajmuje miejsce np. w kuchni – dla wielu osób bilans zysków i strat będzie przemawiał na niekorzyść urządzenia. To raczej nie doprowadzi do globalnego sukcesu wynalazku w mieszkaniach. W przypadku sklepów sprawa wygląda zupełnie inaczej.
Rozwiązanie V-Tex może w znacznym stopniu ograniczyć wydatki, jakie sklepy ponoszą w związku z używaniem lodówek, w których przechowywane są napoje. Zaoszczędzi na tym sklep (podobno mowa o kilku tysiącach złotych w skali roku dla jednej lodówki), beneficjentem będzie również środowisko naturalne, ponieważ zmniejszy się zapotrzebowanie na energię elektryczną. Osobiście wskazałbym także na korzyści, jakie mogą odnieść klienci.
Często bywa tak, że lodówki w sklepach spełniają bardziej funkcje gablot do prezentacji produktów, niż sprzętu do chłodzenia. Sprzedawcy oszczędzają w ten sposób i czasem można się zirytować, gdy np. wchodzi się do sklepu w upalny dzień, by nabyć puszkę orzeźwiającego napoju, a ten z orzeźwieniem ma niewiele wspólnego. Bywa i tak, że puszki i butelki zawierają ciepły płyn ze względu na duży ruch w sklepie – jeśli butelka/puszka trafiła do lodówki przed momentem, to cud raczej nie nastąpi i wyjmiemy ją ciepłą. Przywołany wynalazek eliminuje ten problem.
Rozwiązanie idealne? Z pewnością bardzo sensowne. Warto jednak podkreślić, że w niektórych sklepach (tych dużych lub często odwiedzanych przez klientów) konieczne będzie ustawienie wielu automatów chłodzących. Chociaż cały proces nie trwa długo, to przecież łatwo wyobrazić sobie kolejkę ludzi, którzy chcą szybko schłodzić napoje – irytacja gwarantowana. Pytanie, czy sklepy zachcą zainwestować w więcej niż jedną maszynę? Jeżeli tak, to czekam już na ten sprzęt.
Źródło informacji oraz grafik: enviro-cool.co.uk
Niektóre odnośniki na stronie to linki reklamowe.
Do sprzedaży trafiła limitowana edycja słynnego termorobota Thermomix TM6. W Niemczech nazwano ją Special Edition…
Od 4 listopada do końca grudnia trwa akcja, dzięki której dostaniesz zapasowy akumulator do odkurzacza…
LG ma sporo udanych promocji za pasem, ale ta im zdecydowanie nie wyszła. Kupując LG…
Bosch wraca z super akcją na piekarniki i indukcje. Kupując sam piekarnik możesz liczyć na…
LG rusza z nietypową promocją i oferuje 5 lat gwarancji na wybrane lodówki. Żeby skorzystać…
Siemens wystartował z nową akcją promocyjną na ekspresy do kawy. Kupując praktycznie dowolny model od…